10 March 2011

Camello

Evaluación de la pluma Twsbi Diamond 530.

Posiblemente sea hora de hacer una evaluación de una pluma que ya ha aparecido mucho en estas crónicas: la Twsbi Diamond 530. La Twsbi, al contrario de lo que sucede con muchas otras, está perfectamente documentada y es bien conocida y posiblemente poco puedo aportar a lo ya publicado.

La historia es que el propietario de la marca taiwanesa –Chengchang Wang–, después de unos veinte años de producir plumas para otros decidió crear su propio producto. Y además decidió contar con la opinion de usuarios y entusiastas. Recurrió a uno de los foros de estilófilos más activos: el Fountain Pen Network, donde el Sr. Wang participa con el nombre de “Speedy”. La respuesta fue entusiasta y éste es el resultado de esas aportaciones y de las correspondientes decisiones empresariales.

Un camello es un caballo diseñado por un comité, dice el viejo adagio. Y esta pluma podría ser ese camello. Pero a diferencia de muchos productos e informes diseñados por comités absurdos, esta vez el resultado es muy interesante. Tal vez la razón de este éxito estribe en que al frente de la empresa había una cabeza pensante –Chengchang Wang— que tomaba las decisiones y arriesgaba sus recursos para hacer realidad este proyecto.


La pluma en cuestión, pero con un plumín ajeno.

La Diamond 530 es una pluma transparente –una demonstrator— sin contrapartida opaca. Las plumas de demostración surgieron como instrumento de ventas para enseñar el funcionamiento interno de las innovaciones técnicas de aquellos nuevos productos. Y las plumas que de verdad estaban a la venta eran las opacas.

Pocas innovaciones técnicas hay hoy en el campo de las estilográficas, pero las plumas de demostración no han perdido su atractivo, tal y como demuestran los varios modelos transparentes de Pelikan, Pilot, Sailor… y la propia pluma que nos ocupa.

1. Aspecto y diseño. (8.5/10)
Es esta una pluma grande, comparable a una Pelikan M800. Los detalles decorativos son cromados. El cuerpo de la pluma no es liso sino que tiene unas facetas romboidales que impiden que la pluma ruede libremente.

El capuchón lleva el llamativo logotipo de la marca en su extremo. Este detalle ha sido causa de muchas críticas: es ciertamente una nota discordante en una pluma que no es especialmente llamativa.

La Diamond 530 con un plumín Sailor de 21 quilates, con el logotipo de la marca en el capuchón.

Esta pluma ha sido diseñada de modo que pueda ser desmontada con facilidad. De hecho, la caja de presentación incluye una llave para desmontar el pistón de llenado del depósito de tinta. Asimismo, la página web de Twsbi incluye varios videos explicativos de cómo desensamblar la pluma completamente.


2. Calidad general. (9.5/10)
Cuentan las crónicas que las primeras unidades de esta pluma tenían defectos en las juntas con problemas de fugas de tinta. Twsbi reaccionó con el envío de nuevas piezas a todos los afectados por estos problemas.

La pluma está bien construida. Todos sus elementos están bien ajustados y no presentan holgura alguna a pesar de mi interés por experimentar con ella.

El material plástico no muestra arañazos a pesar de su uso.


3. Peso, dimensiones. (8.0/10)
A pesar de sus dimensiones generosas es una pluma manejable y equilibrada, sobre todo si el capuchón no es encajado en la parte trasera para escribir.

Dimensiones:
Longitud cerrada: 142 mm.
Longitud abierta: 130 mm.
Longitud con el capuchón atrás: 177 mm.
Diámetro: 14 mm.
Peso: 26 g.

Estas dimensiones son muy similares a las de la Pilot Custom Heritage 92 y a las de la Pelikan M800. Esta última destaca por un depósito de tinta muy generoso, de 2.0 ml frente a los 1.5 ml de la Pilot y de la Twsbi.

Tres plumas de demostración. De arriba a abojo, Pilot Custom 74, Twsbi Diamond 530 y Pilot Custom Heritage 92. En la Twsbi se pueden ver las facetas en el cuerpo que impiden que ruede libremente.

4. Plumín y calidad de escritura. (7.5/10)
Éste es en mi opinión el aspecto menos logrado de la Twsbi Diamond 530. Probablemente por motivos económicos, el plumín de esta pluma procede de la empresa alemana Schmidt que, a su vez, los compra a Bock o a JoWo. El problema no es la calidad del mismo sino la parca variedad de puntos: EF, F y M. El punto más grueso B, anuncia la compañía, estará disponible en breve.

El plumín Schmidt original, con la marca Twsbi grabada en él.

Estos plumines están hechos en acero inoxidable y son bastante rígidos. El flujo de tinta es agradablemente generoso, lo que favorece la suavidad en la escritura. En principio, nada que objetar.

Ahora bien, en una pluma tan desmontable como esta la idea de explorar otras posibilidades es lógica. Mis experimentos, de momento, se limitan a intercambiar plumines entre las estilográficas que tengo a mi alrededor. Los resultados son los siguientes:

-- Los plumines Pilot número 5, en oro de 14 quilates, funcionan bien. Hay once puntos disponibles, desde EF hasta BB (llamado coarse por Pilot) con los añadidos de plumines ligeramente flexibles (SF, SFM, SM) y de un musical. Hay versiones rodiadas de nueve de ellos.

-- Los plumines junior de Sailor también funcionan bien. Son bastante rígidos, lo que no genera demandas grandes de tinta.

Plumín musical de Pilot. Prueba de escritura.

Por otro lado, en la red (FPN) hay reseñas de otras combinaciones: plumines Pelikan (de las series 200, 400 y 600), plumines Bock, etc.

La conclusión es sencilla y muy general, extrapolable a cualquier pluma: cualquier plumín que se ajuste al alimentador y entre en la boquilla vale mientras la demanda de tinta no sea muy alta.

Finalmente, el plumín Schmidt de esta Twsbi Diamond 530 es correcto y el mayor problema es el de tener pocas opciones de trazo.

La versión posiblemente más exótica: con plumín musical. Lástima que este plumín no esté disponible en versión rodiada.

5. Sistema de llenado. Mantenimiento. (9.0/10)
Éste es el gran argumento de esta pluma: un sistema de autollenado por pistón de vacío. Este pistón, según el propio Sr. Wang en el Fountain Pen Network, procede de Schmidt que, si bien no produce sus propios plumines sí tiene capacidad de fabricar pistones para estilográficas.

Con una capacidad de 1.5 ml, su depósito es mayor que cualquier cartucho o conversor de tinta, pero se queda corto respecto a la capacidad de otras plumas similares.

La gran virtud de este sistema de pistón es que no es inconveniente para las tareas de mantenimiento. Como ya señalé, esta pluma es fácilmente desmontable y su limpieza y la sustitución de elementos dañados o desgastados es sencilla. A decir de algunos usuarios, la casa matriz es muy diligente en el envío de repuestos.

Plumín medio (M) de Pilot. Prueba de escritura.

6. Precio y valor de la compra. (9.5/10)
Esta pluma es muy barata: US$ 40. Por ese precio recibimos un producto de buena calidad con un diseño atractivo. Es, posiblemente, la pluma más barata del mercado con llenado por pistón.

El elemento menos satisfactorio podría ser el plumín, si bien cumple su función perfectamente.

Tal vez el problema sea que el aspecto y calida de esta pluma sean muy superiores a lo que su precio indica. El plumín es perfectamente acorde con el precio pagado, pero posiblemente no esté a la altura del resto de los elementos.

Plumín original de Twsbi, por Schmidt. Prueba de escritura.

7. Conclusión. (52/60 = 87/100)
Gran producto, y no únicamente por el precio. Es una pluma de calidad y con mucho interés para el aficionado. El elemento menos satisfactorio es el plumín, si bien cumple su función con suavidad y corrección. El depósito de tinta podría ser apreciablemente más grande si atendemos a plumas de diseño parecido.

Plumín Sailor fino-medio (MF) de 21 quilates. Prueba de escritura.

Mi agradecimiento al Sr. Yamada, nibmeister japonés.

(Twsbi Diamond 530 con varios plumines – Diamine Amazing Amethyst)

Bruno Taut
8 de marzo de 2011
[labels: Twsbi, Pelikan, Sailor, Taiwan, Pilot, fora]

07 March 2011

Sailor Converters

The Sailor Pen Company is arguably one of the most interesting pen manufacturers nowadays. The craftsmanship tradition –so keen to Japan— is alive and well in the company through the hands and expertise of Mr. Nobuyoshi Nagahara. His specialty nibs are –dare I say— the most interesting, and one of the few truly innovative, features in the world of fountain pens today.

The Cross nib by Nagahara for Sailor.

However, those nibs –many of which are voracious ink guzzlers— are rarely matched with equally generous ink deposits. Actually, Sailor’s policy regarding ink storage relies in small converters and cartridges, with the single exception of the Realo line of piston-filler pens. This is very unsatisfactory for many users.

That beautiful nib is accompanied by this sad converter... This pen is called “Mannenhitsu Doraku” (万年筆楽).

And the pain of this limitation goes further as there is a great variety of behaviors within the brand. We could categorize Sailor pens in one of the following groups:

-- Pens that use very specific cartridges and converters—the ultra slim Chalana series. I will not speak about these pens on this chronicle.

-- Pens that use regular Sailor-proprietary cartridges –and only cartridges.

-- Pens that use proprietary cartridges and converters, but the later need to be modified in some way.

-- Pens that use cartridge and converters without any modification.

--Finally, some pens –the already mentioned Realo series— have their self-filling mechanism.

All these five Sailor can use cartridges, but only some of them can use converters, and in different ways.

The pens, from the previous picture showing their insides. From left to right: the first pen can only use cartridges; the second can use modified converters without the central ring; the third can use shortened converters; the fourth can use unmodified converters without the central ring; and the fifth can use untouched regular converters.

From left to right: a Sailor proprietary regular cartridge; a shortened converter without the central ring; a shortened converter with the central ring; an unmodified converter without the central ring; and finally the untouched regular converter.

Costs and capacities of Sailor cartridge and converters. Chalana cartridges and converters are not included.

All these categories might not be so unusual was it not because of the number of different modifications the converter needs to fit. And that shows some lack of consistency in the pen design:


-- Some pocket pens are so short that there is no room for the present converter to fit in no matter how short we might make it. Some sources say that an old converter existed for these pocket pens, but I have never seen it.


-- Another group of pocket pens have their section's bore too narrow for the converter’s metallic ring. Therefore, they need to have the converter shortened in the same way Platinum converters had to be modified to fit inside Platinum pocket pens, and the central converter's ring removed.


-- A third group of pocket pens need a shortened converter, but there is no need to remove the metallic ring.


-- Some full size pens have their barrels too thin for the converter’s ring. Again, the only option —other than the cartridge, that is— is to remove the converter’s ring.


-- And of course, there are some pens in which the converter fits without any modification.

All in all, Sailor shows a great interest in creating the most exciting nibs in the market and forgets about how to keep the ink inside the pen. The unbalance between those outstanding nibs and this poor looking converter is too shocking to oversee. Truly disappointing.

(Pilot Volex demonstrator H475 – Diamine Evergreen)

Bruno Taut
(March 3rd, 2011)
[labels: Sailor, conversor, soluciones técnicas]

04 March 2011

Stars (III)

Today’s pen is a black ebonite eyedropper with hoshiawase shut-off system by Pilot.


The section with the concentric cylinders of the shut-off system indicates that this pen was manufactured during the last years of existence of this shut-off system. It is more elaborate than in earlier pens. My sources from Pilot company say it comes back from early 1928, despite the fact that some others claim the hoshiawase system was phased out in 1926.

Modern, more elaborate, hoshiawase system, from 1926-1928.

Hoshiawase cylinders from around 1920.


This particular pen only shows the band name on the barrel and no other ornament.

It is a small pen—just 98 mm long capped and 8 grams.

The Pilot nib.

The nib is a flexible 14 K gold in size 1.

(Pilot Volex Black – Montegrappa Turquoise)

Bruno Taut
In exile, March 4, 2011
[labels: Pilot, soluciones técnicas]

02 March 2011

Pandora's Box

Once the lid is open we all know it is just not possible to close the box and pretend nothing had happened.

I —and many others— succeeded in implementing a different nib in a Twsbi Diamond and there is no way back. I did that with a Pilot no. 5 nib in 14 K gold. It not only worked well but also looked beautiful—the rhodiated nib matched perfectly with the silver accents of the pen.

A Twsbi Diamond 530 with a 14 K medium nib.

Pilot manufactures that nib in eleven different variations, which allow us to create eleven different chimeras. One of the most interesting might be a Twsbi Diamond 530 with a music nib. Indeed a good match—the high ink demands of the double-slit nib are supplied by a big ink deposit and a beautiful piston.

A Twsbi Diamond 530 with a 14 K music nib.

Another options I have explored are Sailor’s. The junior nib fits wonderfully on the Twsbi. The result is a nice looking demonstrator with a smooth 21 K gold nib. The only problem is the lack of color coordination between nib and decorative elements—clip, rings, etc.

A Twsbi Diamond with a 21 K medium fine nib.

Other Twsbi users have tried other combinations. Pelikan nibs from models 200, 400 and 600 seem to fit well and are easily available in the market. And those come in a variety of styles including oblique points.

So, we all opened the box and the field is ready for our experiments. Twsbi company, on its side, might want to supply more exciting nibs on their already interesting pens. But if Twsbi did not try, we users have already open Pandora’s box. We are already working on it, doing our best. And with good results.

(Pilot Decimo – Sailor Yama-dori)

Bruno Taut
(Madrid, February 28th, 2011)
[labels: Twsbi, Pelikan, Pilot, Sailor]

28 February 2011

Platinum Converters

I already mentioned the fact that Platinum pocket pens cannot use the current Platinum converter. However, there are some options to this clear inconvenient:

From left to right, empty Platinum cartridge, current Platinum piston converter, modified Platinum converter, and old type Platinum converter for pocket pens.

— Use Platinum proprietary cartridges, either new or by refilling them.

— Use an adapter to use short international cartridges or short converters (squeezer type).

— Adapt the current Platinum piston converter to fit inside the pocket pen, as was already described on these chronicles.

— Finally, find an old Platinum converter.

The following table summarizes the cost of these options:

Prices in yen without taxes. Those of the old Platinum converter and the adapter for international cartridges are taken from the Internet. These prices can change a lot among sellers.

The old converter is hard to find, expensive and poorly made. But it holds more ink that the current converter, especially when the later is modified to fit in a pocket pen.

My choice is pretty straightforward—I refill cartridges with a syringe.

(Pilot Décimo – Sailor Yama-dori)

Bruno Taut
(Madrid, February 27-28th, 2011)
[labels: Platinum, conversor]

Matching (VII)

The controversy is always there: Is that pen original or a copy of another? Which company did father that idea? Sometimes, the answers are clear…

Most pen nibs do write when turned upside down. The ink flow is scarce, the line is thinner, and, more often than not, the feeling is far from being smooth. But the ink is there, ready to be used. So it was only natural that sooner or later someone would try to take benefit of it.

The black Platinum is one centimeter shorter than the Parker model when closed: 12.3 vs 13.3 cm.

The two nibs on display today were designed in the seventies to write on both sides.

Posted, the Platinum becomes 1.3 cm longer than the Parker: 15.3 and 14.0 cm, respectively.

The Parker 180, well known in the West, was in the market between 1977 and 1985 in a number of styles. These pens had two possible nib combinations—either extra fine and medium or fine and broad.

The feeds of both pens are on the right hand side of the nib on this picture.

The Platinum PKW-5000 pocket pen predates the Parker 180 in some years. The nib combination in this case is extra fine and fine, and comes in a formal black pocket pen style, as many other pens in Japan during the 1970s.

Close-up of the tips. The fine line of the Platinum, on the right, looks a lot thinner than that of Parker's.

However, the origin of this type of nib lies in the 1966 Sheaffer’s model called Stylist.

My thanks to Kinno-san.

(Élysée in black with steel nib – Parker washable Blue)

Bruno Taut
In exile, February 27th, 2011
[labels: plumín, Sheaffer, Parker, Platinum]

25 February 2011

T-shiki (T-式)

Five were the filling systems Pilot used on its pens during the early years of the company: safety (L-shiki, L-式), hoshiawase or star system (N-shiki), eyedropper (O-shiki), plunger filler (P-shiki), and lever filler (T-shiki).


Today’s pen is a lever filler black chased hard rubber (BCHR) pen equipped with a 14 carat gold nib in size 2.


Its dimensions are 126 mm in length and 12 g uninked.


The barrel has the brand name and the old company logo –an N encircled by a lifebuoy— engraved.


The ringtop is also made of 14 carat gold.

Its overall condition is fairly good, and it is ready to be inked and used.

(Twsbi Diamond 530 with a Pilot 5 nib – Sailor Yama-dori)

Bruno Taut
(Madrid, February 25th, 2011)
[labels: Pilot]